Samalla kun kirkosta eroaa vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä, rajatiedon messuilla tuhannet kokoontuvat etsimään hengellistä tietään. Mikä saa maallistuneet suomalaiset henkistymään?
Teksti ja kuvat: Ville Eklund
Istun tuolilla silmät kiinni ja tunnen käsien hipaisevan hiuksiani. Minuun välitetään deekshaa, tietoisuutta kohottavaa energiaa. Sen pitäisi lisätä sisäistä rauhaa ja johtaa jopa valaistumiseen. Nainen seisoo edessäni, ojennetut kädet lähes koskettaen päätäni. Ohimoilla kihelmöi.
Olen Helsingin Hengen ja Tiedon messuilla, jotka järjestetään jo 32. kertaa. Täällä kokoontuvat Suomen rajatiedon harrastajat etsimään tietoa, jota tiede ei tarjoa. Haluan selvittää, mikä rajatiedossa kiehtoo.
Rajatieto, jota kutsutaan myös uushenkisyydeksi ja vaihtoehtoiseksi henkisyydeksi, ei ole selvärajainen käsite. Hengen ja Tiedon messuja järjestävä Rajatiedon Yhteistyö ry mukaan rajatietosanaa käytetään ”kuvaamaan ilmiöitä, aatteita, ideologioita sekä muita sen suuntaisia asioita, joita ei voi lukea kuuluviksi perinteisten uskontojen ja filosofioiden tai tieteiden piiriin”.
Ilmiöiden kirjo on laaja. Paikalla on väkeä ufotutkijoista meditaation harrastajiin ja uuspakanuuden kaltaisiin uusiin uskontoihin. Tiskeillä myydään luomuruokaa ja tarjotaan palveluita vaihtoehtohoidoista ennustamiseen.
Deekshan välitys päättyy. Olo on hieman pöppöröinen, mutta en toisaalta ole syönyt hetkeen. Deekshanvälittäjät ovat osa Oneness-ilmiötä. Se perustuu intialaisen perustajansa opetuksiin siitä, että ihminen voi tietyillä harjoitteilla saavuttaa tietoisuuden kaiken ykseydestä. Ajatukset ihmisen henkisestä kasvusta ja maailman taustalla olevasta korkeammasta voimasta ovat monen rajatiedon piiriin kuuluvan opin perusta.
Deekshanvälittäjä Reetta, joka ei halua nimeään julkisuuteen, kertoo deekshasta olleen hänelle suuri apu.
“Perhetilanteeni oli vaikea, ja kärsin stressistä. Deeksha poisti stressin ja auttoi minua selviämään elämän vastoinkäymisten edessä. Henkisyys tuo sisäistä rauhaa kriisien keskellä.”
Kokemukset kannustivat Reettaa käymään kurssin tullakseen deekshanvälittäjäksi ja vierailemaan opin syntyseuduilla Intiassa. Deeksha ei rajoita muuta henkisyyden harjoittamista. Itseään ei tarvitse lokeroida, vaan voi seurata sydäntään.
“Jokainen etsii oman tiensä, eikä se välttämättä ole deeksha. Minullekin deeksha on hyvä, muttei ainoa tie”, Reetta toteaa.

Maallistumisen on ennustettu lisääntyvän yhteiskunnan modernisoituessa. Suomessa kirkon merkitys onkin vähentynyt. Vuonna 2013 evankelisluterilaisesta kirkosta erosi lähes 60 000 henkilöä.
Rajatieto haastaa länsimaisen maallistumisen. Suomalaisesta rajatiedosta väitöskirjaa kirjoittava Tommy Ramstedt kertoo rajatietoharrastuksen olevan kasvava ilmiö. Hengen ja Tiedon messut on pidetty kahtena viime vuonna Helsingin lisäksi myös Tampereella ja ne vetävät Helsingissä vuosittain 3000-5000 vierasta. Vanhastaan Suomessa on muitakin henkisyyden ja rajatiedon messuja, kuten pienemmät Ultrapäivät ja Espoon Dipolissa järjestettävät Minä Olen -messut.
Kirkon tutkimuskeskuksen Kirkkomonitor 2007 -kyselystä käy ilmi, että hieman yli seitsemän prosenttia suomalaista on konsultoinut jonkinlaista ennustajaa ratkaistakseen elämänsä ongelmia. Vastaajista 14 prosenttia pitää kummittelua vähintään todennäköisenä ja 18 prosenttia astrologiaa keinona selvittää ihmisen persoonallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

että vakavia sairauksia hoidetaan toimimattomilla menetelmillä.
Pekka Vähäkuopus on vaimonsa kanssa monivuotinen messuvieras. Messuilla Vähäkuopukset ostavat kirjallisuutta sekä musiikkia ja tutkivat yleisesti tarjontaa.
”Minulla on omat syyni uskoa toiseen maailmaan. Olen esimerkiksi nähnyt enneunia, jotka ovat herättäneet kiinnostusta rajatietoon”, hän kertoo.
Aaveiden, ufojen ja ennusmerkkien kaltaiset yliluonnolliset kokemukset ovat monelle messuvieraalle tuttuja. Moni tuleekin messuille kertoakseen vapaasti kokemuksista, joista arkena ei voi puhua.
Vähäkuopus ei koe olevansa uskonnollinen. ”Uskonnossa totuus määrätään. Henkisyydessä jokaisen tulee ajatella ja päättää itse, mihin uskoo.”
Tommy Ramstedtin mielestä tämä on syy rajatiedon suosioon. Nyky-yhteiskunnassa arvostetaan yksilöllisyyttä. Ihmiset eivät halua ulkopuolisia dogmeja, vaan luottavat omaan kokemukseensa ja arvioonsa.
”Uushenkisyys on individualistista. Jokainen luo oman henkisyytensä ja tekee mitä haluaa. Jokaisen uskomus on yhtä arvokas”, Ramstedt toteaa.

Korteilla ennustetaan tulevaa ja kehitetään itsetuntemusta.
Pöydällä nököttävän kannettavan tietokoneen ruudulla pyörii video, jossa ihmiset kerääntyvät kivisen temppelin juurelle. Pöydän toisella puolella seisoo ohjaaja Olli Ylinen, joka markkinoi ensi vuoden lopussa ilmestyvää dokumenttiaan Beginning of a New Era. Elokuva kertoo, miten mayakalentereista luettu uuden aikakauden alkaminen vaikuttaa ihmiskuntaan.
Mayakalenterin oli tulkittu loppuvan vuoden 2012 joulukuussa, mikä herätti rajatietopiireissä puheita jopa maailmanlopun saapumisesta. Ylinen on vakuuttunut, että vuonna 2012 on alkanut muutos, joka johtaa ihmiset kohti luonnonmukaista elämää ja henkistä kasvua.
”Joidenkin mielestä uuden aikakauden aiheuttavat taivaankappaleiden liikkeet. Toisista tämä on osa ihmiskunnan kehitystä: aiemmin oli tieteen renessanssi, nyt on henkisyyden vuoro”, Ylinen kertoo.
Ennustukset uudesta aikakaudesta ovat kuuluneet rajatietoon pitkään. Tästä juontaa termi new age, jonka piiriin kuuluvat useimmat rajatiedon ilmiöt. Uskomuksissa ihmisten henkistyminen on suorassa yhteydessä ihmiskunnan ja koko planeetan muutoksiin.
Tänä vuonna Hengen ja Tiedon messujen teemana oli kultainen aikakausi, jona ihmiskunta kohtaa korkeamman henkisen tason, hyläten materialistisen maailmankuvan. Aikakausi johdattaisi ihmiset onnen aikaan.
Kirkkomonitorkyselyssä 19 prosenttia suomalaisista oli vähintään samaa mieltä väitteestä ”Olemme lähestymässä kokonaan uutta aikakautta, jossa henkiset arvot korostuvat ja aineelliset menettävät merkitystään”.
”Moni tekee jatkuvasti töitä kohti henkistä heräämistä. Tämä on kasvava, globaali trendi”, Ylinen sanoo.
Rajatiedon piirissä on tavallista, että inspiroivat tai toimivaksi koetut uskomukset otetaan osaksi omaa henkistä palettia. Tuloksena voi olla monimuotoinen uskontojen ja perinteiden sekoitus.
Vaikutteet voivat tulla kaukaa, mutta myös kristillinen perinne on usein taustalla. Vuonna 2000 Hengen ja Tiedon messuilla tehdyssä kyselytutkimuksessa 62 prosenttia osallistujista kuului evankelisluterilaiseen kirkkoon.
”On tavallista, että ihminen kiinnostuu ensin ufoista ja myöhemmin vaikka meditaatiosta. Henkisyys on etsintää, ja opit voivat vaihtua elämäntilanteen ja tarpeen mukaan”, Ramstedt kertoo.
Viime vuosina suomalaisessa henkisyydessä pinnalla ovat olleet enkelit. Enkeleiden uskotaan seuraavan ihmisten tekemisiä ja tukevan vaikeissa tilanteissa. Julkisuudessa uskonsa kanssa ovat olleet esillä esimerkiksi Jutta Urpilainen ja Katri Helena.
Käsitykset enkelien luonteesta vaihtelevat kristillisestä kuvastosta abstrakteihin energiaolentoihin. Hengen ja Tiedon messuilla onkin tarjolla monenmoista enkelikoristetta ja palvelua. Enkelihoidoissa esimerkiksi etsitään vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja haetaan hyvää oloa.
Tommy Ramstedtin mukaan suomalainen henkisyys seuraa kansainvälistä kehitystä.
”Yleensä ilmiöt ovat olleet olemassa pitkään ennen valtavirtaan nousua. Nykyistä enkeliuskoa on ollut jo 80-luvulla, mutta irlantilaisen Lorna Byrnen Enkelit hiuksissani -kirjan myyntimenestys nosti sen yleiseen tietoisuuteen.”
Uskonnolliset trendit kaipaavat usein myös karismaattisia hahmoja, kuten 90-luvun ufovillityksessä vaikuttaneiden RauniLeena Luukanen-Kilden ja Juhan af Grannin kaltaisia taitavia puhujia.
Metallinen malja soi pitkään hämärässä luentosalissa. Yleisöä kehotetaan sulkemaan silmät keskittyäkseen itseensä ja kuluvaan hetkeen. Käynnissä on kultaista aikakautta koskeva luento ”Erottelukyvyn merkityksestä planetaarisessa heräämisessä”.
Pehmeällä äänellä pohditaan keinoja löytää henkisen heräämisen tiellä auttava oppi. Luennoitsijan mukaan vastaus on itämaisissa traditioissa, nykyaikaan sovellettuna.
Luennon pitäneen henkisen opettajan Leena Heinämäen mielestä henkisyydestä on tullut eräänlaista henkistä materialismia.
“Henkisyyttä etsitään ulkopuolelta ja kokemusten metsästyksestä on tullut sen ydin.”
Heinämäki uskoo ihmiskunnan henkistyvän perustarpiden tyydyttymisen myötä. Silloin huomataan, ettei materialistinen maailma tuo vastausta suuriin kysymyksiin.
”Ihmiset siirtyvät etsimään vastauksia omasta sisimmästään.”

Karhu-Mankki sanoo. Puheenjohtajan vieressä varapuheenjohtaja Maiju Kytösaho.
“Ota tästä kymppi, sun on aivan pakko kokeilla tuota hoitoa käytävän päässä! Se on joululahjani sinulle”, sanoo noin kuusikymppinen nainen innostuneena ystävättärelleen.
Erilaiset hoidot ovat tärkeä osa rajatietoa, ja niitä on paljon tarjolla. Hoidon voima voi perustua rukoukseen, itämaisiin oppeihin tai vaikka kristalleihin. Kirkkomonitorin mukaan 36 prosenttia suomalaisista pitää vähintään todennäköisenä, että jotkut vaihtoehtohoidoista ovat vähintään yhtä tehokkaita kuin koululääketieteen menetelmät.
Vaihtoehtojen asemaa haluaa edistää kannattajakortteja keräävä Kristallipuolue. Se ottaa kantaa myös rahan vallan ja lääketeollisuuden ongelmiin sekä turhaan byrokratiaviidakkoon.
”Tehdään sydämellä, ei vain järjellä!” puheenjohtaja Kreeta Karhu-Mankki kertoo innostuneena. Sydämellä hän tarkoittaa sisäisen viisauden kuuntelua.
Karhu-Mankki heräsi henkisyyteen aviomiehensä syöpäsairauden ja kuoleman jälkeen. Lääkehoidon sivuvaikutukset ja vaihtoehtohoitojen kritiikki saivat hänet aktivoitumaan.
”Monien pitää rysäyttää päin seinää, ennen kun silmät avautuvat, ja huomaa maailman olevan erilainen kuin on uskoteltu. Sen huomaaminen on aika helpottavaa”, hän kuvailee.

kuvaavaa taidettä sekä niistä välittyvää parantavaa energiaa.
Tommy Ramstedt kuvailee vaihtoehtohoitojen maailmaa holistiseksi. Fyysiset oireet voivat olla seurausta henkisistä ja sielullisista ongelmista. Monesti hoidot auttavat yleiseen oloon, tuovat hyvää mieltä ja energiaa. Iso merkitys on sillä, että joku ehtii kuunnella potilasta.
“Yleensä vaihtoehtohoitojen käyttäjät hyödyntävät myös koululääketiedettä, jota vaihtoehtohoidot ikään kuin tukevat.”
Messujen päätyttyä tapaan bussipysäkillä erään näytteilleasettajan Oneness-liikkeen tiskiltä.
Valitellessani tulevaa kirjoitusprosessia tämä hymyilee.
”Ota yhteyttä omaan Jumalaasi ja pyydä apua. Kun kohtaat johdatuksen, anna sen viedä, niin kaikki onnistuu.”
Skeptinen vastavoima
Hengen ja Tiedon messuilla pitää tiskiään myös tieteellistä maailmankuvaa edistävä Skepsis ry. Yhdistys on luvannut 10 000 euroa sille, joka tuottaa paranormaalin ilmiön valvotuissa olosuhteissa.
“Vaadimme rajatiedon väitteille tieteellisiä perusteluja”, yhdistyksen puheenjohtaja Otto J. Mäkelä kertoo puhelimessa.
Skepsis on esimerkiksi huolissaan terveysväitteiden lisääntymisestä.
”Monet väittävät tutkimattomien hoitojen auttavan vaivoihin, joita tiedekään ei välttämättä tunne. He myös matkivat tieteen ulkoasua ja keinoja tukeakseen väitteitään.”
Mäkelä uskoo henkisyyden suosion piilevän yksinkertaisuudessa.
”Me ihmiset olemme hieman laiskoja. Henkisyys tarjoaa emotionaalisesti tyydyttävän ja helpommin sisäistettävän selityksen maailmalle kuin tiede.”
Henkisyys on hänestä ihmisen peruspiirre. Silti hän ei täysin ymmärrä, miksei tiede korvaa sitä. Maailma on selitettävissä, vaikka siihen ei lisäisi olemattomia olioita.
”Tähtitieteilijä Carl Sagan sanoi, että olemme tähtien lapsia. Osa atomeistamme on syntynyt tähtien sisuksissa ja ajan saatossa päätynyt osaksi meitä. Se on minusta ihmeellisempää kuin yksikään spiritistiistunto.”